Sunday 10 October 2010

London Transport - Beberapa Tips


1. Cara paling mudah dan murah untuk travel dengan public transport di London ialah dengan menggunakan Oyster card (OC).

2. OC merupakan sejenis smart card. Anda perlu bayar £3 refundable deposit dan isikan OC dengan credit pay as you go dan/atau travelcard untuk seminggu atau lebih. Ia boleh dibeli dan di top-up di mana-mana stesen underground dan kedai-kedai yang mempunyai lambang OC.

3. Anda mesti touch in pada reader kuning semasa memulakan perjalanan dan touch out di akhir perjalanan dengan tube, DLR, London Overground dan sebahagian National rail. Kalau dengan bas atau tram, hanya perlu touch in sahaja. Credit yang ada dalam OC akan ditolak berdasarkan kadar diskaun, berbanding bayar dengan tunai. Anda akan didenda secara automatik sekiranya tidak touch in atau touch out.

4. Caj untuk travel single journey dengan tube dalam zon 1 ialah £4 dengan tunai. Kalau menggunakan OC, kosnya £1.80.

5. Bas mempunyai flat rate samada anda travel dekat atau jauh. Rate pembayaran dengan cash ialah £2 manakala dengan OC £1.20. Sekiranya anda menaiki bas sahaja dengan menggunakan OC, maximum kredit yang akan ditolak dari OC dalam sehari (4.30am ke 4.30am next day) ialah £3.90.

6. Sekiranya anda travel dengan menggunakan tube sahaja atau tube dan bas selepas jam 9.30am weekday, sepanjang hari weekend, maximum credit yang akan ditolak ialah £6.30 kalau anda travel dalam zon 1-4.

7. Kos menaiki tube dari Heathrow ke Dollis Hill, station underground yang paling hampir dengan tempat penginapan, ialah £2.40 off-peak dan £4.20 peak time (weekdays sebelum 9.30am dan antara 4-7pm) kalau anda menggunakan OC. Dengan cash, kosnya ialah £4.50.

8. Deposit OC serta baki yang ada boleh dituntut di mana-mana station underground setelah anda menamatkan penggunaannya.

9. Kanak-kanak usia kurang 10 tahun boleh travel dengan percuma sekiranya ditemani oleh orang dewasa. Kanak-kanak antara usia 11-16 tahun yang travel dengan orang dewasa hanya perlu membeli one day travelcard kos £1. Kadarnya lebih mahal sekiranya travel sendiri.

10. Makluman lanjut di http://www.tfl.gov.uk/.
*

4 comments:

Anna said...

Salam En Ahmad
Congratulations on your effort to provide affordable accomodation for Malaysians (esp. Muslims)abroad
in London. I definitely (insya Allah) will seek your accomodation when I am in London again. I was there but did not know of your existence.

Congratulations again

Anonymous said...

Wsalam Anna,
Thanks for your kind words. Assisting our fellow Malaysians is one of the objectives of the business. It is not easy to find an affordable accommodation in London especially if you come for a short time. Probably you can advise me on how to market this service in Malaysia. Hope to see you in your next visit.

Ahmad

ArnabGumuk said...

berguna btul informasi post kalini..selama terbayang takkan dpt la pi melancong ke london selagi duit tak beribu2 lemon..heheh..so tak sabar nak tunggu airasia offer flight ke sana dan akan stay Home & Away Guest House..

Anonymous said...

Salam En Ahmad

Im really glad knowing about this. Insya allah, i will be in London for official visit coming July and intend to extend my stay after that. I was shopping for really affordable accommodation when a fren in London emailed me your link. Kalau tak ada aral melintang, i will be contacting u end June. And insya allah too, i will circulate your service to the entire staffs in the company im working. And with AA flying there, i believe your service will be like goreng pisang panas...

Wasalam.

 
Free counter and web stats